Begroting 2021
portal

Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Het is voor de gemeenten verplicht een basisset van vijf financiële kengetallen op te nemen. Deze kengetallen zijn bedoeld om de gemeentelijke financiële positie inzichtelijker te maken en de vergelijkbaarheid tussen gemeenten te vergroten.
De provinciale toezichthouder hanteert een signaleringswaarde voor de financiële kengetallen welke hieronder zijn weergegeven.

In onderstaande tabel zijn de verplichte financiële kengetallen (BBV) opgenomen:

Kengetallen

Jaarrekening 2019

Begroting 2020

Begroting 2021

Netto schuldquote  

55%

64%

60%

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen

51%

61%

55%

Solvabiliteitsratio

34%

29%

29%

Grondexploitatie

50%

45%

49%

Structurele exploitatieruimte

2,90%

0,61%

0,10%

Belastingcapaciteit

97,36%

97,22%

93,16%

 
Signaleringswaarden provincie

Signaleringswaarden provincie

Minst risicovol

Neutraal

Meest risicovol

Netto schuldquote

<90 %

90-130 %

>130 %

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen

<90 %

90-130 %

>130 %

Solvabiliteitsratio

>50 %

20-50 %

<20 %

Grondexploitatie

<20 %

20-35 %

>35 %

Structurele exploitatieruimte

>0 %

0%

<0 %

Belastingcapaciteit

<95 %

95-105 %

>105 %

De kengetallen van de begroting 2021 vergeleken met de signaleringswaarden van de provincie.

Kengetallen

Minst risicovol

Neutraal

Meest risicovol

Netto schuldquote

X

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen

X

Solvabiliteitsratio

X

Grondexploitatie

X

Structurele exploitatieruimte

X

Belastingcapaciteit

X

Netto schuldquote
De netto schuldquote geeft inzicht in het niveau van de schuldenlast van de gemeente ten opzichte van de eigen middelen. Het geeft zodoende een indicatie in welke mate de rentelasten en aflossingen op de exploitatie drukken. Bij een schuldquote hoger dan 130% is er sprake van een zeer hoge schuld. Volgens de VNG bevindt de schuldquote van een gemeente zich normaal tussen de 0% en 100%. Een netto-schuldquote die boven de 100% uitstijgt geeft aan dat er weinig leencapaciteit over is om de gevolgen van financiële tegenvallers op te vangen. De geraamde netto schuldquote van de gemeente Meierijstad ligt op  60% voor 2021.

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen
Bij verstrekte leningen kan onzekerheid bestaan of ze allemaal worden terugbetaald. Daarom berekenen we de netto schuldquote zowel inclusief als exclusief de doorgeleende gelden. Op die manier is duidelijk wat het aandeel van de verstrekte leningen in de exploitatie is en wat dat betekent voor de schuldenlast.
De netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen is voor 2021 geraamd op 55%. Hoewel over de verstrekte leningen een risico gelopen wordt, veronderstellen we dat deze middelen worden terugbetaald.

Solvabiliteitsratio  
De solvabiliteitsratio geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is aan zijn financiële verplichtingen te voldoen. Als signaalwaarde voor de solvabiliteitsratio geldt een percentage van 20%. Bij een solvabiliteitsratio lager dan 20% heeft een gemeente zijn bezit zeer zwaar belast met schuld. De geraamde solvabiliteitsratio voor 2021 van de gemeente Meierijstad is 29%.

Grondexploitatie
Dit kengetal geeft weer hoe de boekwaarde van de grond zich verhoudt tot de totale (geraamde) baten. De boekwaarde van de voorraden grond is van belang, omdat deze waarde moet worden terugverdiend bij de verkoop. Het geraamde kengetal voor 2021 is voor de gemeente Meierijstad 49%. Het percentage zal de komende jaren in verband de te verwachte grondverkopen verder dalen naar 22%.

Structurele exploitatieruimte
Dit kengetal is van belang om te kunnen beoordelen welke structurele ruimte de gemeente heeft om de eigen lasten te dragen, of welke structurele stijging van de baten of structurele daling van de lasten daarvoor nodig is. Voor de beoordeling van het structurele en reële evenwicht van de begroting maken we onderscheid tussen structurele en incidentele lasten. Bij incidentele lasten of baten gaat het om eenmalige zaken die zich gedurende maximaal drie jaar voordoen. Een begroting waarvan de structurele baten hoger zijn dan de structurele lasten is meer flexibel dan een begroting waarbij structurele baten en lasten in evenwicht zijn. Bij de begroting 2021 is de structurele exploitatieruimte
0,10% Op basis van het kengetal blijkt dat er nauwelijks structurele ruimte is om tekorten of extra lasten binnen de huidige begroting op te vangen.

Belastingcapaciteit
We relateren de ruimte die een gemeente heeft om zijn belastingen te verhogen vaak aan de totale woonlasten. Het COELO publiceert deze lasten ieder jaar in de Atlas van de lokale lasten. Onder de woonlasten verstaan we de OZB, de rioolheffing en reinigingsheffing voor een woning met gemiddelde WOZ-waarde in die gemeente. De belastingdruk in de gemeente Meierijstad wordt berekend na vaststelling van de belastingen en tarieven.

Totaal beoordeling
De schuldquoten en de belastingcapaciteit vallen voor 2021 in de categorie het minst risicovol. We zien de afgelopen jaren een daling van deze kengetallen. Dat is een goed teken.
De solvabiliteitsratio van 29% valt onder een neutrale waardering. We zien hier dat het kengetal op begrotingsbasis (29%) lager is dan het gerealiseerde kengetal bij de jaarrekening 2019 (34%). De solvabiliteit is hiermee op orde voor de gemeente Meierijstad.
De grondexploitatie is met 49% hoog en valt in de categorie meest risicovol. We zien echter in de meerjarenraming dit kengetal dalen naar 22%, hetgeen een neutrale waardering krijgt.
De structurele exploitatieruimte is met 0,1% aan de lage kant. Volgens voorschrift wordt dit kengetal berekend op basis van de primitieve begroting 2021 (cijfers uit het overzicht van baten en lasten). Op basis van de vast te stellen programmabegroting zou dit kengetal stijgen. De structurele exploitatieruimte blijft een aandachtspunt voor de komende jaren.

Deze pagina is gebouwd op 04/28/2021 12:13:56 met de export van 10/29/2020 13:54:14