Risicoprofiel
De risico’s zijn beoordeeld op de kans dat deze zich daadwerkelijk gaan voordoen en op het financiële gevolg als het risico zich voordoet. Hoe hoger de score, hoe hoger het risico.
Bij de nota weerstandsvermogen en risicobeheersing is afgesproken dat alle risico’s met een totale risicoscore van 15 of hoger gemeld worden in de planning- en control documenten (de zogenaamde toprisico’s).
Wij hebben de volgende toprisico’s geïdentificeerd:
Om onderstaande tabel eenvoudig te volgen kunt u het beste de tabel op volledig scherm weergegeven. Dit doet u door op de knop "Volledig scherm" te klikken.
Naam risico | Omschrijving risico | (Beheers)maatregelen | risico score | risico waarde (x €1.000) | Soort risico | Gevolgen anders dan financieel |
0 Bestuur en ondersteuning | ||||||
Financiele nadelen als gevolg van een pandemie | Als gevolg van een pandemie kunnen inkomsten zoals leges achterblijven en kunnen extra kosten ontstaan bijvoorbeeld op het gebied van participatie. | De financiele gevolgen van een pandemie worden bijgehouden. | 16 | 563 | Incidenteel (eenmalig) | n.v.t. |
Herverdeling uitkering Gemeentefonds | Vanaf 2022 wijzigt de verdeelsystematiek van de uitkering gemeentefonds. De minister van BZK heeft aangegeven om nog in 2020 een nieuwe verdeling te presenteren. Die moet dan op 1 januari 2022 ingaan. Het is onduidelijk wat de consequenties zijn voor Meierijstad. | De ontwikkelingen worden gevolgd. | 25 | 1.800 | Structureel (doet zich ieder jaar voor) | n.v.t. |
4 Onderwijs | ||||||
Actualisering Integraal HuisvestingsPlan (IHP) onderwijshuisvesting | De actualisering van het IHP 2021-2036 kan er voor het eerstvolgende uitvoeringsprogramma (2021-2024) toe leiden, dat er voor deze periode zowel andere dan wel extra huisvestingsvoorzieningen als ook andere dan wel extra investeringsbedragen nodig zijn. | De beheersmaatregelen hebben vooral betrekking op het jaarlijkse updaten van de investeringsbedragen en het bijhouden van de ontwikkelingen in de leerlingenaantallen. | 25 | 675 | Incidenteel (eenmalig) | Vertraging of versnelling van het realisatieproces bij wijzigingen in de planning. |
6 Sociaal domein | ||||||
Tekort budget Zorg in Natura Jeugd- en WMOhulp | De kosten worden afgerekend op basis van de inzet. Een mogelijk stijging in volume is niet opgenomen in de begroting. Tevens vindt er een herijking plaats van de algemene uitkering. De effecten hiervan zijn op dit moment nog niet inzichtelijk. | Op het moment dat de risico’s zich voor doen dan kunnen de kosten incidenteel gedekt worden uit de reserve sociaal domein. | 16 | 563 | Structureel (doet zich ieder jaar voor) | Op het moment dat het budget niet toereikend is en er worden geen extra middelen beschikbaar gesteld komt de beschikbaarheid van de jeugdhulp en WMO hulp onder druk te staan. |
7 Volksgezondheid en milieu | ||||||
Investering wijkuitvoeringsplan transitievisie warmte | Uiterlijk in 2021 moet de raad conform Rijksbeleid een Transitievisie Warmte vaststellen. Deze visie geeft inzicht in hoe en wanneer de wijken in onze gemeente van het aardgas af gaan. Per wijk wordt ook een wijkuitvoeringsplan gemaakt, met daarin de detailuitwerking van deze opgave. Na het maken van een wijkuitvoeringsprogramma volgt pas de daadwerkelijke uitvoering, die waarschijnlijk gepaard gaat met de nodige investeringen in o.a. infrastructuur, openbare ruimte en op woningniveau. | Inzetten op een zeer intensief participatietraject met heldere communicatie naar alle belanghebbenden, zodat iedereen zich bewust is van zijn eigen aandeel in deze opgave. We stemmen de gemeentelijke beheers- en onderhoudsplannen zoveel mogelijk af op het tempo van de wijkuitvoeringsplannen en vise versa. | 25 | 4.500 | Structureel (doet zich ieder jaar voor) | Risico’s doen zich voor op de punten: draagvlak inwoners, doorlooptijd, bestuurlijk commitment. |
8 Volkshuisvesting ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | ||||||
Onzekerheid financieel resultaat bij bouwgronden in exploitatie. | In grondexploitaties zijn zowel projectspecifieke als conjuncturele risico's. | Continue monitoren van ontwikkelingen. Onzekere verplichte winstnemingen reserveren voor opvang risico's. | 25 | 56.586 | Structureel (doet zich ieder jaar voor) | n.v.t. |
Investeringen | ||||||
Risico's grote projecten | Het betreft hier de risico's zoals aangegeven in de rapportage grote projecten. De risico's zijn divers zoals extra kosten als gevolg van vertraging in de uitvoering en tegenvallende aanbestedingsresultaten. | 2 x per jaar wordt de rapportage grote projecten geactualiseerd zodat tijdig bijgestuurd kan worden. | 15 | 3.978 | Incidenteel (eenmalig) | zie rapportage grote projecten |
Totaal toprisico's | 68.664 | |||||
Totaal overige risico's | 2.311 | |||||
Totaal risico's | 70.975 |
De risicowaarden van de genoemde risico's kunnen onderverdeeld worden naar zogenaamde toprisico's (risicoscore > 15) en overige risico's. Voor het berekenen van de benodigde weerstandscapaciteit hanteren we een waarschijnlijkheidsfactor van 90%. Dit is vastgelegd in de nota Weerstandsvermogen en risicobeheersing 2018. De benodigde weerstandscapaciteit in euro's is opgenomen in de volgende tabel.
Gekwantificeerde risico's | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Gekwantificeerde toprisico's (risicoscore >15) | 68.664 | 68.664 | 68.664 | 68.664 |
Gekwantificeerde overige risico's (risicoscore <15) | 2311 | 2311 | 2311 | 2311 |
Totaal | 70975 | 70975 | 70975 | 70975 |
Waarschijnlijkheidsfactor 90% | 63.878 | 63.878 | 63.878 | 63.878 |