Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC)
Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC)
Algemene informatie
Programma:
Bestuur en Ondersteuning
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Meierijstad is niet vertegenwoordigd in het bestuur
Openbaar belang
Het Brabants Historisch Informatie Centrum heeft een wettelijke taak en een maatschappelijke opgave. De wettelijke taak bestaat uit het goed, geordend en toegankelijk beheren voor het Rijk, de aangesloten gemeenten, de aangesloten waterschappen en de provincie van de archieven die aan het BHIC zijn overgedragen. Dit alles conform de archiefwet de de daaruit voortvloeiende richtlijnen.
De maatschappelijke opgave is de verbreiding van de kennis van de Brabantse geschiedenis.Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De ambities van het BHIC liggen vast in de beleidsvisie ‘Gegist Bestek: het BHIC in 2019’. In deze notitie worden de meerjarige trends onderscheiden die de toekomstagenda van het BHIC zullen bepalen: verdere daling van het fysieke publieksbereik, sterke stijging van het digitale publieksbereik, verdere ontwikkeling van het e-depot: de elektronische opslagplaats van de digitasle bestanden die in de toekomst door de deelnemers van het BHIC aan het BHIC zullen worden overgedragen.
De belangrijkste risico's
Uitgangspunt blijft dat binnen het beschikbare budget wordt gebleven en dat nieuw beleid budgettair neutraal wordt gerealiseerd.
Financieel belang
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Bijdrage van gemeente
280.200
286.600
295100
Eigen vermogen per 1-1
518.384
518.000
1.195.000
Eigen vermogen per 31-12
915.458
1.195.000
1.415.600
Vreemd vermogen per 1-1
2.515.163
1385100
1080500
Vreemd vermogen per 31-12
3.806.590
1080500
317200
Resultaat
44.876
280.000
220200
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidregio Brabant-Noord
Veiligheidsregio Brabant-Noord
Algemene informatie
Programma:
Veiligheid
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
C.H.C (Kees) van Rooij
Bestuurlijk vervanger:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door burgemeester van Rooij.
Openbaar belang
De Veiligheidsregio Brabant-Noord heeft als taak zorg te dragen voor crisisbeheersing, risicobeheersing, brandweerzorg, bevolkingszorg en geneeskundige hulpverlening bij rampen en crises met als doel gezamenlijk de fysieke veiligheid en maatschappelijke continuïteit in de regio te borgen.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De strategische bestuursconferentie van april 2018 heeft een heldere koers opgeleverd voor de Veiligheidsregio Brabant-Noord. Deze koers is verwerkt in de beleidsagenda 2020-2023.
De beleidsagenda beschrijft drie hoofdopgaven en zes ambities op basis waarvan de Veiligheidsregio zich kan (door-)ontwikkelen naar een informatie gestuurde netwerkorganisatie. Op basis van deze opgaven en ambities zal de Veiligheidsregio het beleidsplan voor de komende 4 jaren uitwerken.De belangrijkste risico's
De kosten voor de doorontwikkeling van de veiligheidsregio worden voor de jaren 2020 en 2021 - voor zover mogelijk - bekostigd uit de reserves van VRBN. Hierna vindt een ijkmoment plaats op noodzaak en effectiviteit van de ontwikkelde oplossingen en voorzieningen. Voor eventuele langdurige bestendiging ervan zullen voorstellen worden opgenomen in het Beleidskader 2022.
Een risico dat wordt voorzien is de mogelijke wijziging van de rechtspoisitie van de brandweervrijwillgers.Financieel belang
Begroting 2021 is gebaseerd op begroting VRBN 2021
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Bijdrage van gemeente
4.033.200
4.501.103
4.746.010
Eigen vermogen per 1-1
9.963.000
Eigen vermogen per 31-12
10.276.000
Vreemd vermogen per 1-1
28.122.000
Vreemd vermogen per 31-12
27.336.000
Resultaat
1.102.000
- Gemeenschappelijke regelingen Regionaal Bureau Leerplicht
Regionaal Bureau Leerplicht
Algemene informatie
Programma:
Onderwijs
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
J.C.M (Coby) van der Pas
Bestuurlijk vervanger:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Van der Pas
Openbaar belang
Het Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO) voert voor de gemeente Meierijstad en de regio de Leerplichtwet en de RMC-wet uit. Het bureau ziet erop toe dat kinderen tussen de 5 en 18 jaar onderwijs volgen en dat kinderen tussen de 16 en 23 jaar een startkwalificatie halen. Een startkwalificatie is een mbo-diploma op minimaal mbo-niveau 2.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
N.v.t.
De belangrijkste risico's
Deze gemeenschappelijke regeling kent een beperkte risicoparagraaf: indien de gemeente haar bijdrage aan het RBL drastisch terugbrengt kan de dekking van de RBL-begroting in geding komen. Leerplicht is echter een wettelijke taak, waardoor bezuinigen op de bijdrage aan RBL feitelijk geen optie is.
Mogelijk ontvangt het RBL BNO in 2021 een lagere bijdrage vanuit het Nieuwe Programma Voortijdig Schoolverlaten en Kwetsbare Jongeren (convenant 2021-2024). Om de gevolgen hiervan op te vangen is afgesproken dat het RBL BNO een eventueel overschot op de reserve 2019 (nog) niet uitkeert zodat er extra middelen zijn om zich aan te passen aan de nieuwe situatie.
Financieel belang
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Bijdrage van gemeente
186.288
€ 186.288
€ 191.877
Eigen vermogen per 1-1
391.619
€ 350.380
€ 258.704
Eigen vermogen per 31-12
350.380
€ 258.704
€ 258.704
Vreemd vermogen per 1-1
n.v.t.
Vreemd vermogen per 31-12
n.v.t.
Resultaat
-41.239
€ 0
0
- Gemeenschappelijke regelingen Werkvoorzieningsschap De Dommel (WSD)
Werkvoorzieningsschap De Dommel (WSD)
Algemene informatie
Programma:
Sociaal domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Bestuurlijk vervanger:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door wethouder Roozendaal en raadslid Marischka Klotz (vervanger raadslid J. van Gerwen). Daarnaast is wethouder Roozendaal lid van het Dagelijks Bestuur.
Openbaar belang
Het schap heeft ten doel de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (hierna te noemen: ‘Wsw’). Ter realisering van deze doelstelling draagt het schap er onder meer zorg voor dat zij aan zoveel mogelijk ingezetenen, die blijkens een indicatiebeschikking of herindicatiebeschikking tot de doelgroep behoren, een dienstbetrekking aanbiedt voor het verrichten van arbeid onder aangepaste omstandigheden.
Vanaf 1 januari 2015 is de toegang tot de Sociale Werkvoorziening afgesloten en kunnen geen nieuwe dienstverbanden worden aangegaan. Werknemers met een dienstverband per 31 december 2014 behouden hun rechten.Het schap heeft mede ten doel andere vormen van gesubsidieerde arbeid uit te voeren dan wel te doen uitvoeren. Het AB van WSD kan hiertoe een of meerdere privaatrechtelijke rechtspersonen oprichten.
Het AB is bevoegd om onder nader door hem te stellen voorwaarden met niet aan de regeling deelnemende gemeenten en of met andere derden overeenkomsten aan te gaan ter uitvoering van vormen van gesubsidieerde arbeid, scholing en of begeleiding.Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De Participatiewet vraagt om veranderingen en doet een beroep op het innovatief vermogen van gemeenten en SW-bedrijven. De SW bedrijven IBN en WSD moeten deze herstructurering samen met de deelnemende gemeenten in de komende tijd vorm geven. De Participatiewet heeft als hoofddoelstelling het tot stand brengen van één wettelijke regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Omdat met de komst van de P-wet de voorgenomen bezuinigingen op de SW voor een belangrijk deel blijven bestaan blijft het zaak om innovatieve oplossingen te zoeken in samenwerking tussen regio gemeenten en SW bedrijf.
De belangrijkste risico's
De hele operatie waarbij één regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt werd geïntroduceerd is ook een bezuinigingsmaatregel. Met minder geld meer werkzoekenden bedienen. De financiële consequenties zullen geleidelijk in beeld worden gebracht met de daarbij behorende keuzes en consequenties.
Financieel belang
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Bijdrage van gemeente
48.092
49.308
49.738
Eigen vermogen per 1-1
27.954.000
27.929.000
28.368.000
Eigen vermogen per 31-12
27.954.000
28.368.000
28.498.000
Vreemd vermogen per 1-1
5.900.000
0
0
Vreemd vermogen per 31-12
5.800.000
0
0
Resultaat
0
439.000
130.000
- Gemeenschappelijke regelingen Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant
Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant
Algemene informatie
Programma:
Sociaal domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Bestuurlijk vervanger:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Gemeenten zijn (indirect) eigenaar/aandeelhouder van IBN. Het aandeelhouderschap wordt uitgeoefend door het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningschap. Sinds 2019 is er een nieuwe governance structuur operationeel.
Openbaar belang
Het Werkvoorzieningschap is opdrachtgever voor IBN als uitvoeringsorganisatie van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Het Werkvoorzieningschap is namens 11 gemeenten enig aandeelhouder en eigenaar van IBN.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De Participatiewet vraagt om veranderingen en doet een beroep op het innovatief vermogen van gemeenten en SW-bedrijven. De SW bedrijven IBN en WSD moeten deze herstructurering samen met de deelnemende gemeenten in de komende tijd vorm geven. De Participatiewet heeft als hoofddoelstelling het tot stand brengen van één wettelijke regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Omdat met de komst van de P-wet de voorgenomen bezuinigingen op de SW voor een belangrijk deel blijven bestaan blijft het zaak om innovatieve oplossingen te zoeken in samenwerking tussen regio gemeenten en SW bedrijf.
De belangrijkste risico's
De hele operatie waarbij één regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt werd geïntroduceerd is ook een bezuinigingsmaatregel. Met minder geld meer werkzoekenden bedienen. De financiële consequenties zullen geleidelijk in beeld worden gebracht met de daarbij behorende keuzes
Financieel belang
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Bijdrage van gemeente
10.020
9.774
10.045
Eigen vermogen per 1-1
27.359.100
27.359.000
26.968.000
Eigen vermogen per 31-12
26.967.900
26.968.000
26.968.000
Vreemd vermogen per 1-1
5.422.200
5.422.000
3.123.000
Vreemd vermogen per 31-12
3.123.000
3.123.000
3.123.000
Resultaat
-
0
0
- Gemeenschappelijke regelingen Kleinschalig Collectief Vervoer
Kleinschalig Collectief Vervoer
Algemene informatie
Programma:
Sociaal domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Campagne
Openbaar belang
De regeling heeft ten doel het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een stelsel van kwalitatief hoogwaardig kleinschalig collectief vervoer.
Dit samenwerkingsverband is opgericht om een geïntegreerd en algemeen toegankelijk vervoerssysteem te ontwikkelen op grond van de Wmo, waardoor mensen zich lokaal kunnen verplaatsen. De doelgroep van deze regeling zijn mensen met een beperking die geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer en andere inwoners van Meierijstad.Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De belangrijkste risico's
Niet van toepassing.
Financieel belang
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Bijdrage van gemeente
51.350
73.377
78.891
Eigen vermogen per 1-1
837.167
837.167
808.004
Eigen vermogen per 31-12
784.518
837.167
808.004
Vreemd vermogen per 1-1
315.632
522.000
792.077
Vreemd vermogen per 31-12
818.769
535.600
793.339
Resultaat
-51.027
0
0
- Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst Brabant-Noord
Omgevingsdienst Brabant-Noord
Algemene informatie
Programma:
Volksgezondheid en milieu
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
C.H.C.(Kees) van Rooij
Bestuurlijk vervanger:
H.G.W.M. (Harry) van Rooijen
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur
Openbaar belang
De omgevingsdienst voert ten behoeve van de deelnemende gemeenten en provincie taken uit op het gebied van Omgevingsrecht en levert als verlengstuk van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage aan een schone, leefbare en veilige werk- en leefomgeving van de regio Brabant-Noord. De werkwijze van de omgevingsdienst is gericht op het zoveel mogelijk beperken van de uitvoeringskosten voor overheid en samenleving en het verder optimaliseren van vergunningverlening en toezicht en handhaving.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Maatschappelijke ontwikkelingen vormen een belangrijk kader in het werk van de ODBN en aan onze leefomgeving. Dat zijn er veel in 2021. Een belangrijke ontwikkeling om hier te benoemen is de transitie naar een zorgvuldige veehouderij. De onrust en de vele aanvragen die daarmee gepaard gaan in 2021 zorgen ervoor dat de dienstverlening in 2020 efficiënter moet zijn ingericht en de schaarse capaciteit alleen ingezet wordt waar het risico voor de leefomgeving het grootst is. Een belangrijk instrument voor de ODBN is de ontwikkeling van informatiegestuurd werken. Dit leidt steeds vaker tot een andere werkwijze in de VTH-werkzaamheden, maar ook tot een versteviging van de samenwerking met andere ketenpartners zoals de Brabantse Omgevingsdiensten, waterschappen, de Veiligheidsregio en natuurlijk met ons als deelnemer. Die samenwerking moet ook in 2021 leiden tot een betere ontsluiting van meer data die toegepast wordt om beter en efficiënt te werken aan een schone en veilige leefomgeving.
De belangrijkste risico's
Iedere organisatie loopt natuurlijk risico’s. Bij de tweede bestuursrapportage 2020 van de ODBN zullen effecten van bijvoorbeeld de coronacrisis meer zichtbaar worden. De ODBN streeft ernaar om risico’s zoveel mogelijk te ondervangen door het treffen van beheersmaatregelen, de benodigde verzekeringen af te sluiten en/of buffers te vormen voor niet voorzienbare financiële tegenvallers.
Ten opzichte van de jaarrekening 2019 neemt de weerstandsratio iets toe. Hoewel de benodigde weerstandscapaciteit door een uitgebreider risicoprofiel wat toeneemt, neemt de omvang van de Algemene Reserve sterker toe. Hiermee is de ODBN beter in staat om risico’s op te vangen wanneer ze zich voor doen. Toch voldoet de weerstandsratio met 0,84 nog niet aan de gewenste ratio van minimaal 1,0, maar voor nu acht de ODBN deze ratio acceptabel. Zeker als men naar andere financiële parameters van de organisatie kijkt. Dan ziet men namelijk dat de financiële stabiliteit van de organisatie toeneemt. Tevens is er een structureel positief begrotingssaldo van ruim €100.000 in alle vier de begrotingsjaren. De ODBN stelt voor om het saldo bij de jaarrekening te storten in de Algemene reserve, dit zou na vier jaar (bij een ongewijzigd risicoprofiel) de weerstandsratio doen toenemen tot een ratio van boven de streefwaarde van 1. Natuurlijk streeft de ODBN er de komende tijd naar om de risico’s zoals deze nu in het profiel van de ODBN naar voren komen te beperken, te verlagen of misschien zelfs helemaal weg te kunnen nemen.Financieel belang
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Bijdrage van gemeente
2.106.300
2607100
2549000
Eigen vermogen per 1-1
10.552.700
7971300
8147900
Eigen vermogen per 31-12
8.575.000
8147900
8185700
Vreemd vermogen per 1-1
7.570.200
5594400
5310900
Vreemd vermogen per 31-12
5.594.000
5310900
5048100
Resultaat
168.000
37800
106200
- Gemeenschappelijke regelingen Stadsgewest 's-Hertogenbosch (alleen stortplaats)
Stadsgewest 's-Hertogenbosch (alleen stortplaats)
Algemene informatie
Programma:
Volksgezondheid en milieu
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Bestuurlijk vervanger:
H.G.W.M. (Harry) van Rooijen
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door wethouder J. Goijaarts
Openbaar belang
Het Stadsgewest is niet meer echt actief en wordt alleen nog in stand gehouden voor afwikkeling van de voormalige Vuilstortplaats De Vlagheide in Schijndel.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De afdichting van de stortplaats is inmiddels afgerond. Door de aannemer van de afdichting is beroep ingesteld tegen de eerder (in arbitrage) gedane uitspraak. Dit beroep is ongegrond verklaard. De aannemer heeft nog de mogelijkheid om in hoger beroep te gaan. Tot het moment dat er een onherroepelijke uitspraak is gedaan, bestaat er een theoretische kans dat het Stadsgewest alsnog een aanvullend bedrag aan de aannemer dient te betalen. Het Stadsgewest acht deze kans echter zeer klein en heeft hier dan ook geen voorziening voor opgenomen in de begroting.
Met het oog op de overdracht van de eeuwigdurende nazorg van de voormalige stortplaats aan de provincie Noord-Brabant vindt er al enige jaren tussen het Stadsgewest en de provincie overleg plaats over de hoogte van het (doel)vermogen, dat benodigd is voor de bekostiging van die nazorg. Belangrijk onderdeel in de gesprekken tussen deze partijen is de hoogte van de door de provincie gehanteerde rekenrente en het effect daarvan op het door het Stadsgewest in te leggen doelvermogen. De provincie heeft het voornemen om de huidige rekenrente van 5,06% te verlagen naar 3,65%. Er bestaat over de hoogte van het in te brengen doelvermogen dan ook nog geen overeenstemming tussen het Stadsgewest en de provincie. Indien uiteindelijk het doelvermogen hoger dient te zijn dan oorspronkelijk geraamd dienen de deelnemende gemeenten een aanzienlijke aanvullende bijdrage aan het Stadsgewest te leveren.
Het Stadsgewest zal de nazorg en exploitatie van de voormalige vuilstortplaats de komende tijd niet aan de provincie overdragen. Partijen zijn in dat verband overeengekomen dat (de nazorg van) de voormalige stortplaats de komende vijf jaren niet wordt overgedragen aan de provincie, waarbij de rekenrente in ieder geval voor deze periode wordt gehandhaafd op 5,06%. Dit betekent dat het Stadsgewest in ieder geval nog wordt gecontinueerd na 2020. Tot in ieder geval 1 januari 2025 zal er door de provincie dan ook geen formele sluitingsverklaring worden afgegeven.
De komende vijf jaren zullen onder meer worden benut om het overleg met de provincie over de hoogte van het doelvermogen voort te zetten en (dus) te bezien of er voor de deelnemende gemeenten goedkopere alternatieven voor eeuwigdurende beheer van de vuilstortplaats bestaan.De belangrijkste risico's
- Doelvermogen nazorgfonds:
Na de definitieve sluiting van de stortplaats wordt de (eeuwigdurende nazorgverplichting ten aanzien van de) stortplaats overgedragen aan de Provincie. Bij overdracht moet een vermogen zijn overgedragen waaruit de provincie de kosten van nazorg eeuwigdurend kan bekostigen.
De hoogte van de eindwaarde van het doelvermogen wordt in hoge mate bepaald door de te hanteren rekenrente. Thans is die op 5,06 % bepaald. In de laatste voorstellen van de provincie wordt voorgesteld die rekenrente naar 3,65 % te verlagen hetgeen een incidentele, maar aanzienlijke, hogere bijdrage van de gemeente Meierijstad tot gevolg heeft van ca. € 3 mln.- Beheerskosten
Het voorlopig niet overdragen van de vuilstortplaats aan de provincie en het dus feitelijk langer in stand houden van de beheersorganisatie van het Stadsgewest heeft voor de gemeente Meierijstad financiële consequenties. Als, overeenkomstig voorliggende voorstel van het bestuur van het Stadsgewest, eind 2020 wordt afgerekend moet er eenmalig bijna € 0,7 mln extra in de reeds getroffen voorziening worden gestort. Elk jaar dat het Stadsgewest vervolgens langer blijft bestaan wordt er per jaar rekening gehouden met € 0,12 mln aan te betalen beheerskosten door de gemeente Meierijstad.
Financieel belang
Eind 2020 moet er met het stadsgewest worden afgerekend voor een bedrag dat thans begroot is op € 1.015.784,--. Hiervoor is reeds € 991.403,-- in de voorziening Afval opgenomen en moet in 2020 nog extra storting plaatsvinden van € 24.381,--.Vanaf 2021 is de bijdrage van Meierijstad in de beheerskosten van het Stadsgewest structureel in de begroting opgenomen aan de hand van een vast bedrag per inwoner van thans € 1,56 voor 2021 en 2022 en € 1,26 voor 2023 en 2024.
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Bijdrage van gemeente
0
1015784
119247
Eigen vermogen per 1-1
- 5.248.000
Eigen vermogen per 31-12
- 6.937.000
Vreemd vermogen per 1-1
5.686.000
Vreemd vermogen per 31-12
7.190.000
Resultaat
36.000
- Gemeenschappelijke regelingen Geestelijke Gezondheidsdienst (GGD) Hart voor Brabant
Geestelijke Gezondheidsdienst (GGD) Hart voor Brabant
Algemene informatie
Programma:
Volksgezondheid en milieu
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Dagelijks en Algemeen Bestuur door wethouder Compagne
Openbaar belang
De GGD geeft uitvoering aan de wet Publieke Gezondheid. De GGD doet dit in opdracht van de binnen de regio Oost-Brabant vallende 25 gemeenten. Het doel van de GGD is: Mensen gezonde kansen bieden om alles uit hun leven te halen. Het beleid van de GGD richt zich op de publieke en preventieve gezondheid; de taken die de overheid op zich neemt om de gezondheid van iedereen te bewaken, beschermen en bevorderen, zonder dat mensen daar altijd om vragen. Daarbij hebben ze extra aandacht voor mensen die meer hulp nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze kwetsbaar zijn of zorg mijden. Samenwerking staat daarbij centraal. De GGD wil haar kennis actief verbinden aan partijen in het sociaal- en veiligheidsdomein en het openbaar bestuur. De financiële voordelen, kwaliteit zorg/dienstverlening en het brede pakket aan diensten zijn argumenten voor gemeenten om deel te nemen aan deze gemeenschappelijke regeling.
Taken GGD:
- Jeugdgezondheid
- Gezondheidsbescherming
- Gezondheidsbevordering en leefstijl
- Monitoren, signaleren en advies
- Toezicht houden
- Publieke gezondheid bij rampen en crises
- Openbare geestelijke gezondheidszorgBijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
- In juli 2019 stelde het algemeen bestuur de beleidsvisie 2019-2023 vast. Deze visie is de vertaalslag van landelijke, regionale en lokale ontwikkelingen, waaronder de coalitieakkoorden die na de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018 zijn opgesteld. Hij geeft inhoudelijk richting aan de GGD-organisatie en dient daarmee als uitgangspunt voor de begroting.
- Uitgangspunt in de begroting is het gedachtegoed positieve gezondheid. Daarin betekent gezondheid: zelf de regie voeren en je aanpassen aan de uitdagingen van het leven. Dat is dus veel meer dan alleen ziekte en zorg; het gaat ook over vitaliteit en preventie.
- In het programma Datagedreven publieke gezondheid combineert de GGD gegevens die leiden tot inzichten over gezonde keuzes en passend beleid. De GGD maakt kennis over gezondheid en gezonde kansen openbaar en overal beschikbaar. In 2021 investeert de GGD in de verdere ontwikkeling van de Brabantse Omgevingsscan (BrOs) en de toepasbaarheid ervan.
- In het programma Multichannel klantbeleving richt de GGD zich op het beter bedienen van de klant, onafhankelijk van tijd, plaats of kanaal (face to face, telefonisch, website, mail, app). De klant kiest zelf zijn communicatievorm, maakt zelf (online) zijn afspraken en kan bij zijn (persoonlijke) informatie. In 2021 investeert de GGD in de mogelijkheid voor ouders om zelf online hun afspraak te laten maken en/of verzetten.
De belangrijkste risico's
Het grootste deel van de jaarstukken 2019 en begroting 2021 zijn opgesteld, nog vóórdat de coronacrisis uitbrak. Inmiddels is duidelijk dat er achterstanden ontstaan, en dat er ook financiële consequenties zijn. Hoe groot die zijn, is nu nog niet aan te geven. Het Rijk neemt alle kosten voor haar rekening.
Financieel belang
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Bijdrage van gemeente
2.600.043
2.686.557
2.768.006
Eigen vermogen per 1-1
10.147.000
8.799.000
5.851.000
Eigen vermogen per 31-12
8.528.000
7.349.000
5.516.000
Vreemd vermogen per 1-1
7.889.000
7.383.000
Vreemd vermogen per 31-12
8.371.000
7.283.000
Resultaat
152.000
0
0
- Gemeenschappelijke regelingen Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord
Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord
Algemene informatie
Programma:
Volksgezondheid en milieu
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
H.G.W.M. (Harry) van Rooijen
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Compagne
Openbaar belang
Het openbaar lichaam heeft ten doel het verlenen of doen verlenen van ambulancezorg. Bij de RAV staat de patiënt centraal. Kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid staan hoog in het vaandel.
De GR RAV Brabant Midden-West-Noord heeft tot taak:
- Het instellen en in stand houden van een Regionale Ambulancevoorziening;
- Het in stand houden van een meldkamer ambulancezorg;
- Het vaststellen en (doen) uitvoeren van het Regionaal Ambulance Plan;
- Het (doen) leveren van een bijdrage aan de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en
- Rampen ten behoeve van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant en de Hulpverleningsdienst Brabant-Noord.
De doelstelling van de RAV Brabant Midden-West-Noord is het leveren van kwalitatief hoogwaardige ambulancezorg, die tijdig ter plaatse is en binnen de budgettaire kaders wordt gerealiseerd.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
- De vraagtekens die de ambulancesector al jaren stelt bij de 15 minutennorm, worden nu ook door het ministerie erkent. De verwachting is dan ook dat in de komende jaren het zwaartepunt zal verschuiven van tijdigheid naar kwaliteit van zorg. In dit kader noemt de minister een aantal belangrijke ontwikkelingen die kunnen leiden tot verbetering binnen de ambulancezorg:
o zorgcoördinatie (gezamenlijke beoordeling van de zorgvraag);
o zorg- en functiedifferentiatie (de juiste ambulancezorgverlener voor de juiste acute zorgvraag);
o het sturen op inhoudelijke zorgindicatoren.- Zorgcoördinatie: In 2019 werd de RAV geselecteerd om per 1 januari 2020 te starten met de pilot Zorgcoördinatie in de Bossche regio. De RAV ontvangt hiervoor via de zorgverzekeraars subsidie van VWS. In 2021 verwacht de RAV deze pilot te kunnen evalueren;
- Zorgdifferentiatie: Het streven is om te komen tot differentiatie in het niveau van de ambulancezorg. Het streven is om in 2021 een breed aanbod in de hulpverlening te kunnen bieden;
- Vanwege o.a. de forse volumegroei van de afgelopen jaren en het personeelstekort is de 95% dekkingsnorm voor de meeste RAV’s in Nederland niet haalbaar. In samenwerking met de zorgverzekeraars zijn verbeterplannen uitgewerkt met als doel het zo vaak mogelijk behalen van 15- minuten-norm bij urgentie A1. Er is een tijdsplanning gemaakt van de uit te voeren paraatheidsuitbreidingen, met als doel een stapsgewijze verbetering van de prestaties. Het daadwerkelijk kunnen uitvoeren van de paraatheidsuitbreidingen valt of staat met het beschikbaar zijn van voldoende geschikt personeel, met name ambulanceverpleegkundigen. Zowel de RAV Midden- en West-Noord als de RAV Brabant-Noord verwacht daarom in 2021 maximaal 94,5% dekking te kunnen behalen.
De belangrijkste risico's
- Personeel: Het grote knelpunt in de paraatheidsuitbreiding is (nog steeds) personeel. Het is al jaren erg lastig om voldoende geschikt personeel te werven, en het personeelstekort in de acute zorg zal de komende jaren alleen nog maar toenemen. De RAV Brabant MWN heeft de laatste jaren veel aandacht besteed aan het bevorderen van de instroom van nieuwe medewerkers, duurzame inzetbaarheid van het zittende personeel en efficiëntere capaciteitsplanning.
Financieel belang
De begroting is sluitend. De begroting 2021 is kostendekkend en er is geen gemeentelijke bijdrage in opgenomen.
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Bijdrage van gemeente
0
0
0
Eigen vermogen per 1-1
14.074.000
14.009.000
13.749.000
Eigen vermogen per 31-12
13.670.000
13.970.000
13.708.000
Vreemd vermogen per 1-1
25.747.000
30.687.000
23.696.000
Vreemd vermogen per 31-12
25.506.000
29.087.000
27.096.000
Resultaat
-371.000
0
0
Vennootschappen en coörperaties
- Vennootschappen en coörperaties N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten
N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten
Algemene informatie
Programma:
Bestuur en Ondersteuning
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Bestuurlijk vervanger:
C.H.C (Kees) van Rooij
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
Soort verbonden partij:
NV
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van de BNG. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van EUR 2,50).
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Gedurende het begrotingsjaar hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in BNG Bank. (Hierbij is het gevolg van een eventuele gemeentelijke samenvoeging buiten beschouwing gelaten.)
De belangrijkste risico's
Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is.
Financieel belang
De gemeente heeft 120.237 aandelen. Er wordt jaarlijks achteraf dividend uitgekeerd.
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Bijdrage van gemeente
-343.000
Eigen vermogen per 1-1
4.991.000.000
Eigen vermogen per 31-12
4.887.000.000
Vreemd vermogen per 1-1
132.550.000.000
Vreemd vermogen per 31-12
144.802.000.000
Resultaat
163.000.000
- Vennootschappen en coörperaties N.V. Brabant Water
N.V. Brabant Water
Algemene informatie
Programma:
Bestuur en Ondersteuning
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Bestuurlijk vervanger:
C.H.C (Kees) van Rooij
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
NV
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van de Brabant Water. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Openbaar belang
Het voorzien in de behoefte van drinkwater en industriewater binnen het distributiegebied op een betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde manier tegen een zo laag mogelijke prijs. De uitvoering van de wettelijke taak op het gebied van de openbare drinkwatervoorziening.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Niet van toepassing
De belangrijkste risico's
Niet van toepassing
Financieel belang
De gemeente Meierijstad is aandeelhouder. Er wordt geen dividend uitgekeerd.
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Bijdrage van gemeente
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
- Vennootschappen en coörperaties Accommodatiebeheer Schijndel B.V.
Accommodatiebeheer Schijndel B.V.
Algemene informatie
Programma:
Sport, cultuur en recreatie
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Bestuurlijk vervanger:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
BV
Bestuurlijk belang
Gemeente is 100% eigenaar van de BV. Als publiek orgaan oefent de gemeente daarnaast toezicht uit op Cultureel Centrum 't Spectrum via de eisen die gesteld worden in het kader van de subsidieverlening.
Openbaar belang
De BV beheert, onderhoudt en exploiteert een cultureel centrum. Het cultureel centrum huisvest vaste en incidentele huurders en gebruikers.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
--
De belangrijkste risico's
Exploitatietekort.
Financieel belang
De gemeente als privaat persoon heeft 100% van de aandelen van ABS bv.de gemeente heeft als publiek orgaan een subsidierelatie met 't Spectrum. In dat kader wordt ook binnen de subsidies verantwoording aan de gemeente over het gevoerde beleid afgelegd.
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Bijdrage van gemeente
322.888
331.805
331.805
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
- Vennootschappen en coörperaties N.V. Monumenten Beheer Brabant
N.V. Monumenten Beheer Brabant
Algemene informatie
Programma:
Bestuur en Ondersteuning
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
Drs. J.C.M. (Coby) van der Pas-van Nuland
Bestuurlijk vervanger:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
NV
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van Monumenten Beheer Brabant. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Openbaar belang
Het professioneel en risicodragend bijdragen aan het behoud van het Brabantse culturele erfgoed door monumenten te verwerven en verantwoord te herbestemmen.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Het jaar 2019 laat een verdere positieve ontwikkeling zien in de staat van onderhoud van de portefeuille. Dit is deels te danken aan de effecten van de herfinanciering in 2018 waarmee middelen zijn vrij gekomen om het onderhoudsprogramma op te schroeven, conform de meerjarenonderhoudsplanning. Stap voor stap wordt zo de achterstand die in de jaren 2010-2016 ontstaan zijn ingehaald.
Tegelijk is gestart, naast het reguliere beheer en onderhoud, met een inventarisatie van benodigde maatregelen om de portefeuille enigszins te verduurzamen.De belangrijkste risico's
Waardevermindering van panden.
Financieel belang
Per 1 juli 2015 aandelen deels geconverteerd en de achtergestelde lening bedraagt nu € 60.265.De gemeente verstrekt geen jaarlijkse bijdrage en de verantwoording wordt alleen afgelegd via een jaarverslag en jaarrekening.In 2019 hebben zich geen wijzigingen in de financieringsportefeuille voorgedaan.
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Bijdrage van gemeente
0
0
0
Eigen vermogen per 1-1
177.994
Eigen vermogen per 31-12
724.111
Vreemd vermogen per 1-1
9.273.843
Vreemd vermogen per 31-12
8.731.549
Resultaat
546.117
- Vennootschappen en coörperaties Scheifelaar II Beheer B.V.
Scheifelaar II Beheer B.V.
Algemene informatie
Programma:
VHROSV
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
Soort verbonden partij:
BV
Bestuurlijk belang
Gemeente Meierijstadl 50% Gebr. van de Ven Beheermij B.V. 50%
Openbaar belang
In 2007 is met Van de Ven ontwikkelings-Groep B.V. een samenwerkingsovereenkomst gesloten om tot de ontwikkeling van het plangebied Scheifelaar II te komen. In deze overeenkomst is bepaald dat de samenwerking zal plaatsvinden in de destijds opgerichte C.V./B.V.-structuur. Via deze structuur zijn de benodigde gronden verworven, het bestemmingsplan gewijzigd, het gebied bouwrijp gemaakt en worden de bouwkavels verkocht. Destijds is voor deze structuur gekozen om risico’s en het exploitatieresultaat te delen en het gemeentelijk kostenverhaal te regelen.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De belangrijkste risico's
Niet van toepassing
Financieel belang
De gemeente heeft kapitaal zitten in de Scheifelaar CV/BV en bezit 49 % van de aandelen van de overkoepelende Scheifelaar II Beheer BV.
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Bijdrage van gemeente
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
- Vennootschappen en coörperaties Scheifelaar II C.V.
Scheifelaar II C.V.
Algemene informatie
Programma:
VHROSV
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Coöperatie
Bestuurlijk belang
Gemeente Meierijstad. 49,75% Van de Ven Ontwikkelingsgroep B.V. 49,75% Scheifelaar II Beheer B.V. 0,5%
Openbaar belang
In 2007 is met Van de Ven ontwikkelings-Groep B.V. een samenwerkingsovereenkomst gesloten om tot de ontwikkeling van het plangebied Scheifelaar II te komen. In deze overeenkomst is bepaald dat de samenwerking zal plaatsvinden in de destijds opgerichte C.V./B.V.-structuur. Via deze structuur zijn de benodigde gronden verworven, het bestemmingsplan gewijzigd, het gebied bouwrijp gemaakt en worden de bouwkavels verkocht. Destijds is voor deze structuur gekozen om risico’s en het exploitatieresultaat te delen en het gemeentelijk kostenverhaal te regelen.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De belangrijkste risico's
Het grootste risico binnen de ontwikkeling van de Scheifelaar II is de afzet van de bouwkavels. Dit geldt dan zowel voor het afzettempo als de te realiseren verkoopprijs. Echter gelet op het verwachte positieve resultaat zit in deze exploitatie voldoende ruimte om tegenvallers op te vangen.
Financieel belang
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Bijdrage van gemeente
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
Stichtingen en Verenigingen
- Stichtingen en Verenigingen Zorg- en veiligheidshuis Brabant Noordoost
Zorg- en veiligheidshuis Brabant Noordoost
Algemene informatie
Programma:
Veiligheid
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
C.H.C. (Kees) van Rooij
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
ja
Soort verbonden partij:
Vereniging
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Dagelijks Bestuur door Wethouder Roozendaal
Openbaar belang
Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost is dé plek waar veiligheid, zorg en lokaal bestuur samenkomen voor de integrale aanpak van complexe problematiek. Het is een netwerksamenwerking tussen partners uit de zorg- en strafrechtketen en gemeentelijke partners
Alle partners kunnen complexe casuïstiek waarvoor inzet van de zorg- straf- en bestuurlijke keten nodig is, aanmelden bij het Veiligheidshuis.
Het Veiligheidshuis geeft advies over de aanpak, biedt expertise op het verbinden van partijen op het snijvlak van zorg en veiligheid en voert waar nodig procesregie. De hoofdtaken van het Veiligheidshuis zijn:- Procesregie op ketenoverstijgende, complexe casuïstiek (probleemgestuurd en oplossingsgericht);
- Adviseren van ketenpartners en gemeenten over de aanpak van (complexe) casuïstiek;
- Signaleren van (overstijgende) knel- en verbeterpunten, gericht op optimalisatie van keten- en netwerksamenwerking.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost is per 1 januari 2019 ontstaan uit een fusie van het Regionaal Veiligheidshuis Brabant Noordoost met het Veiligheidshuis ’s-Hertogenbosch e.o.
De fusie heeft geen gevolgen voor de kerntaken en werkwijze van het Veiligheidshuis. De meerwaarde komt tot uitdrukking door:- Minder bestuurlijke drukte; meer focus op kerntaken;
- Versterkte samenhang tussen zorg en veiligheid;
- Verdere optimalisering van de regionale samenwerking tussen gemeenten en betrokken partners.
Nadrukkelijk is het de doelstelling om binnen het nieuwe samenwerkingsverband multidisciplinaire vraagstukken en/of complexe casoïstiek op het gebied van zorg en veiligheid integraal te behandelen
De belangrijkste risico's
Als gevolg van de indezering van de loonkosten en het herverdelings effect van de uittreding van de gemeente Haaren uit het samenwerkingsverband stijgen de kosten in 2021. De bijdrage in 2021 bedraagt 71.780 euro.
Financieel belang
Financieel belang gemeente heeft betrekking op jaarlijkse bijdrage aan Zorg- en veiligheidshuis (fcl. 1616)
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Bijdrage van gemeente
58.440
58.440
71.780
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
- Stichtingen en Verenigingen Stichting Agrifood Capital
Stichting Agrifood Capital
Algemene informatie
Programma:
Economie
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
C.H.C. (Kees) van Rooij
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Stichting
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Stichtingsbestuur door burgemeester van Rooij bij het onderdeel ‘overheden’ worden de samenwerkende gemeenten vertegenwoordigd door hun portefeuillehouders. Vanuit AFC is burgemeester van Rooij lid van de Brainport Network Board.
Openbaar belang
De Stichting heeft als doel het versterken van het unieke economische ecosysteem van AgriFood Capital ter bevordering van de (inter)nationale competitiviteit in de regio Noordoost-Brabant en daarmee ook in Nederland. De vertegenwoordigers met een verbinding naar de overheid informeren en raadplegen de bestuurlijke regiegroep (BRG) regio Noordoost-Brabant (RNOB) over de activiteiten van de Stichting.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De Stichting is onafhankelijk en opgericht door personen met een achtergrond in het bedrijfsleven, het onderwijs en de overheid. De Stichting heeft als doel het realiseren van de ‘Strategische Agenda AgriFood Capital’. De accenten liggen hierbij op een excellente arbeidsmarkt (People), krachtige bedrijvigheid (Business), betekenisvolle vernieuwingen (Innovation) en een aantrekkelijke woon-werkomgeving (Basics).
Voor de periode 2021-2024 is een Strategische Agenda AgriFood Capital en een nieuwe regionale strategische Samenwerkingsagenda ‘Richting 2030’ Regio Noordoost Brabant opgesteld als basis voor het verlengen van de samenwerking op basis van het convenant ‘Regionale samenwerking Regio Noordoost Brabant 2021-2024’
De belangrijkste risico's
Geen.
Financieel belang
In de begroting is voor de regionale samenwerking NOB/AFC een bijdrage van € 4,- per inwoner structureel opgenomen.
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Bijdrage van gemeente
320.592
325396
325396
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
- Stichtingen en Verenigingen Stichting tot beheer van het Paulusgasthuis in Sint-Oedenrode
Stichting tot beheer van het Paulusgasthuis in Sint-Oedenrode
Algemene informatie
Programma:
Bestuur en Ondersteuning
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
Soort verbonden partij:
Stichting
Bestuurlijk belang
De gemeente neemt deel in de beheersstichting en heeft kosten als eigenaar van het gebouw (Kerkstraat 20, Sint-Oedenrode).
Openbaar belang
De gemeente heeft een vertegenwoordiger in het bestuur. De financiële betrokkenheid bestaat naast de kosten als eigenaar van het gebouw, uit een structureel subsidiebedrag voor activiteiten van de stichting.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De belangrijkste risico's
Niet van toepassing
Financieel belang
In 2019 is een subsidie verstrekt voor activiteiten van € 3.427,-- Accommodatiesubsidie voor 2019 is € 23.263,--
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Bijdrage van gemeente
26.690
27.242
27.242
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
- Stichtingen en Verenigingen Stichting museum Henkenshage
Stichting museum Henkenshage
Algemene informatie
Programma:
Sport, cultuur en recreatie
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
Soort verbonden partij:
Stichting
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft zitting in het bestuur van de stichting en is eigenaar van het pand (Laan van Henkenshage 3, Sint-Oedenrode).
Openbaar belang
Instandhouding cultureel erfgoed.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
--
De belangrijkste risico's
--
Financieel belang
Gemeente heeft alleen als eigenaar pand belang.
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Bijdrage van gemeente
0
0
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
- Stichtingen en Verenigingen Smederijmuseum in Sint-Oedenrode
Smederijmuseum in Sint-Oedenrode
Algemene informatie
Programma:
Sport, cultuur en recreatie
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
Soort verbonden partij:
Stichting
Bestuurlijk belang
De gemeente is samen met Ahrend eigenaar van het pand van Smederijmuseum H.J. van de Kamp. De gemeente vormt ook samen met Ahrend de beheersstichting van het museum.
Openbaar belang
Instandhouding van het cultureel erfgoed.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
--
De belangrijkste risico's
--
Financieel belang
Gemeenste verstrekt subsidie aan Smederijmuseum . In 2019 € 360,67 (fcl. 5487). Gebouwelijke kosten zijn niet meer begroot (voorheen fcl. 5475).
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Bijdrage van gemeente
360,67
180
180
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
Overige verbonden partijen
- Overige verbonden partijen Regio Noordoost Brabant
Regio Noordoost Brabant
Algemene informatie
Programma:
Economie
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
C.H.C. (Kees) van Rooij
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Overig
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Dagelijks bestuur: J.H.M. Goijaarts en H.G.W.M. van Rooijen. Vertegenwoordigd in Algemeen bestuur/Bestuurlijke Regie Groep : C.H.C. van Rooij.
Openbaar belang
De continuering van de samenwerking in de regio Noordoost-Brabant (RNOB) vindt vanaf 2021 plaats op basis van het met 16 regiogemeenten en 2 Waterschappen overeengekomen convenant ‘Regionale samenwerking Regio Noordoost Brabant 2021-2024’.
Dit convenant regelt de samenwerking van de overheden in de regionale organisaties Regio Noordoost Brabant, Stichting AgriFood Capital en Noordoost Brabant Werkt op basis van de Samenwerkingsagenda ‘Richting 2030’ en het basisdocument voor de samenwerkingsafspraken van RNOB.
De samenwerkende overheden in de Regio Noordoost-Brabant hebben een taakopvatting voor ruimtelijke ordening, economie, werkgelegenheid en bereikbaarheid en leveren een belangrijk aandeel in de realisatie van de ambities op het gebied van ‘goed woon-, werk- en leefklimaat’.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De agenda van RNOB richt zich op mobiliteit, ruimte, leefomgeving en vestigingsklimaat. De ambitie is een slimme, veerkrachtige regio, op weg naar een circulaire economie. Een regio waarin ruimte blijft om te pionieren, waarin hard wordt gewerkt en het leven goed is. Een regio waarin stad en platteland met elkaar in balans zijn.
Beleidsvoornemens worden programmatisch uitgewerkt en via een projectorganisatie tot uitvoering gebracht.
Vanuit RNOB wordt vorm gegeven aan AgriFood Capital. Onder deze merknaam wordt met partners uit onderwijs en bedrijfsleven via de ‘Strategische Agenda AgriFood Capital’ toegewerkt naar een excellente Agrifood regio.
De actuele ontwikkelingen en uitvoeringsambities staan beschreven in het ‘Jaarplan en begroting 2021 Regio Noordoost Brabant’ en de gezamenlijk uit te werken ‘Uitwerkingsagenda 2021-2022 RNOB’.
Het jaarplan 2021 betreft alleen de publieke samenwerking Regio Noordoost Brabant en is vastgesteld door het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling.
De jaarplannen en jaarverslagen van de Stichting AgriFood Capital (AFC) en Noordoost Brabant Werkt zijn een 1e verantwoordelijkheid van deze gremia en worden ter kennisname aangeboden aan de besturen van de regiopartners.
De programmabegroting voorziet in de bijdragen aan de regio Noordoost Brabant (AFC en Noordoost Brabant Werkt). De bijdrage aan het regiofonds is € 3,00 per inwoner en € 1,00 per inwoner voor de strategische WERKagenda ‘Op weg naar 2030’ van Noordoost Brabant Werkt; voor Meierijstad in totaal ca. € 325.000 (afgerond). Deze bijdragen gelden voor de periode 2021 tot en met 2024 (geen jaarlijkse indexering).
De belangrijkste risico's
De activiteiten van de Regio vanuit de regio brengen geen (financiële) risico’s met zich mee.
Financieel belang
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Bijdrage van gemeente
320592
320.592
320.592
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
- Overige verbonden partijen Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant
Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant
Algemene informatie
Programma:
Sociaal domein
URL:
Niet van toepassing
Verantwoordelijk bestuurder:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
Soort verbonden partij:
Overig
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in het Regionaal Bestuurlijk Overleg Jeugd door wethouder Roozendaal.
Openbaar belang
De gemeenten zijn een onderlinge samenwerking aangegaan gericht op het zorgdragen voor een kwalitatief goede en efficiënte inkoop van de jeugdtaken op basis van de Inkoopstrategie 2020-2024, de jaarlijks vastgestelde Inkoopopdracht, het Regionaal Beleidsplan Jeugd 2020-2024, en beleidsopdrachten, met inachtneming van de bepalingen van de Jeugdwet.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
In 2021 wordt de gespecialiseerde jeugdhulp volgens het noodscenario ingekocht. Dit noodscenario is het gevolg van het eerdere besluit om de nieuwe inkoop 2021 uit te stellen als gevolg van de coronacrisis. Het noodscenario is in lijn met de inkoopstrategie en de inkoopopdracht. Om de inkoop van jeugdhulp ook vanaf 2022 te borgen staat 2021 voor een belangrijk deel in het teken van het als nog uitvoeren de nieuwe inkoop.
De belangrijkste risico's
In 2021 is er sprake van volledige solidariteit voor JeugdzorgPlus. Ten aanzien van de zware jeugdtaken is er sprake van een inleg naar rato van 3 jaars hulpgemiddelde op basis van het aantal jeugdigen in jeugdhulp.
In 2021 worden er nieuwe afspraken gemaakt ten aanzien van de solidariteit.Financieel belang
De uitvoeringskosten worden door de gemeenten aan het RIOZ betaald conform de afgesproken inleg en verdeelsleutel.Het RIOZ heeft geen eigenstandige begroting met eigen vermogen en vreemd vermogen.
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Bijdrage van gemeente
355.294
301.974
Eigen vermogen per 1-1
N.V.T.
Eigen vermogen per 31-12
N.V.T.
Vreemd vermogen per 1-1
N.V.T.
Vreemd vermogen per 31-12
N.V.T.
Resultaat
N.V.T.
- Overige verbonden partijen Centrumregeling ter uitvoering WMO
Centrumregeling ter uitvoering WMO
Algemene informatie
Programma:
Sociaal domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
Soort verbonden partij:
Overig
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in het Regionaal Bestuurlijk Overleg Wmo door wethouder Compagne
Openbaar belang
Om de afspraken over taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de gemeenten in de regio goed te regelen, zijn die vastgelegd in de Centrumregeling Wmo 2020. Het betreft twee identieke regelingen voor Wmo Licht (specialistische hulp) en Wmo Beschermd Wonen en Maatschappelijke opvang.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Er worden voorbereidingen getroffen om per 2022 opnieuw in te kopen. Dit is het gevolg van het eerdere besluit om de nieuwe inkoop 2021 uit te stellen.
De belangrijkste risico's
Kosten van de inkooporganisatie staan in principe vast. Als daar aanleiding toe is kan bijstelling plaatsvinden. Kosten van de centrumregeling zijn beperkt.
Financieel belang
De gemeentelijke bijdrage betreft het aandeel voor Wmo specialistische hulp in de uitvoeringskosten van het bureau Regionale Inkoop Organisatie Zorg (RIOZ). De kosten worden verdeeld op basis van het aantal inwoners per 1 januari in het voorgaande jaar. De uitvoeringskosten voor Wmo Beschermd wonen en maatschappelijke opvang worden betaald uit de centrumgelden die de gemeente Den Bosch voor uitvoering van deze taak ontvangt.
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Bijdrage van gemeente
150.000
157.303
Eigen vermogen per 1-1
n.v.t.
n.v.t.
Eigen vermogen per 31-12
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen per 1-1
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen per 31-12
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.
n.v.t.
- Overige verbonden partijen Samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen en maatschappelijke opvang
Samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen en maatschappelijke opvang
Algemene informatie
Programma:
Sociaal domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Overig
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in het Regionaal Bestuurlijk Overleg Wmo door wethouder Compagne
Openbaar belang
Beschermd wonen en maatschappelijke opvang hebben een samenwerking gebaseerd op een centrumgemeenteregeling en hierdoor andere uitgangspunten dan de gekozen samenwerking voor specialistische ondersteuning.
Om de afspraken over taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheid van de gemeenten in de regio goed te regelen, hebben wij die vastgelegd in de Samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen, maatschappelijke opvang en aanverwante taken 2020 e.v.. De overeenkomst heeft in ieder geval een looptijd tot 2022. Inhoudelijk is Regiovisie beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2020 e.v. de basis voor de samenwerking.Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Er worden voorbereidingen getroffen om per 2022 opnieuw in te kopen voor de taken beschermd wonen, maatschappelijke opvang en een aantal aanverwante taken. Dit is het gevolg van het eerdere besluit om de nieuwe inkoop 2021 uit te stellen. Jaarlijks wordt een uitvoeringsplan vastgesteld t.b.v. de uitvoering van de regiovisie.
De belangrijkste risico's
Beschermd wonen en maatschappelijke opvang lopen nu via de centrumgemeente (‘s-Hertogenbosch). Beide taken worden op termijn gedecentraliseerd waarbij (op termijn) middelen ook naar de afzonderlijke gemeenten zullen komen. Voor beschermd wonen zullen de middelen vanaf 2022 volgens een objectief verdeelmodel verdeeld worden. Voor Maatschappelijke opvang volgt dat later.
We krijgen de komende jaren binnen de beleidsterreinen van beschermd wonen en maatschappelijke opvang met veel ontwikkelingen en nieuwe wet- en regelgevingen te maken. Deze ontwikkelingen hebben ook financiële consequenties maar nog niet alle details zijn bekend.
Een van deze ontwikkelingen is de openstelling van de Wlz voor clienten met een ggz-achtergrond. Een gedeelte van de cliënten die gebruik maken van de producten die onderdeel uitmaken van deze samenwerkingsovereenkomst gaan over naar de Wlz. Dit betekent dat er ook gelden uitgenomen zullen worden uit het gemeentefonds t.b.v. de Wlz. Hierover worden nog (landelijk) afspraken gemaakt.Financieel belang
Voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang is tussen Rijk en de VNG afgesproken dat er gewerkt wordt met centrumgemeenten. Elke regio heeft een eigen centrumgemeente die de regierol heeft en de financiële middelen ontvangt van het Rijk. Voor de regio Meierij en Bommelerwaard (Vught, Boxtel, Haaren, Sint Michielsgestel, Meierijstad, Maasdriel , Zaltbommel en ’s-Hertogenbosch) is de gemeente ’s-Hertogenbosch de aangewezen centrumgemeente. Op 1 januari 2022 gaan de bij deze beleidsterreinen behorende middelen naar de afzonderlijke gemeenten (doordecentralisatie).De uitvoeringskosten worden betaald uit de centrumgelden die de gemeente 's-Hertogenbosch ontvangt.
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Bijdrage van gemeente
0
0
Eigen vermogen per 1-1
n.v.t.
n.v.t.
Eigen vermogen per 31-12
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen per 1-1
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen per 31-12
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.
n.v.t.