Wat gaan we daar voor doen?
8.1 | Meierijstad is een aantrekkelijke gemeente met een balans tussen wonen, landbouw, volksgezondheid, dierenwelzijn, natuur, milieu en recreatie. Een uitnodigend ruimtelijk beleid waarbij de eigenaar verantwoordelijk is voor de ruimtelijke kwaliteit binnen de door gemeente gestelde kaders. |
---|---|
8.1.1 Anders werken | |
In 2021 gaan we verder met het voorbereiden van de andere manier van werken die bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet nodig is. Daarvoor volgen medewerkers opleidingen en trainingen, zowel op inhoud als op houding en gedrag. We maken nieuwe werkprocessen, voor zowel eenvoudige als complexe initiatieven, om tot versnelling en vereenvoudiging te komen. We blijven ervaring opdoen met de omgevingstafel en het voeren van de omgevingsdialoog. | |
8.1.2 Kerninstrumenten | |
Wij stellen de omgevingsvisie de juridische tussenproducten, de verordening fysieke leefomgeving Meierijstad (VFL-Meierijstad) en het paraplu-bestemmingsplan laaghangend fruit. | |
8.1.3 Informatievoorziening | |
We bereiden de digitale informatievoorziening verder voor die bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet nodig is. Dit heeft betrekking op werkprocessen, regels die van de Rijksoverheid overkomen (bruidsschat) en het omgevingsplan. We sluiten aan op het landelijk Digitaal Systeem Omgevingswet (DSO). | |
8.1.4 Ruimtelijke visie | |
We werken samen met de Taskforce verder aan de actiepunten uit de ‘Visie herstructurering centrum Veghel’. Voor de doorwerking van de centrum- en detailhandelsvisies bereiden we het onderdeel van het bestemmingsplan ‘laaghangend fruit’ uit. | |
8.1.5 Versterking robuuste groenblauwe structuren | |
Het programma versterking van de robuuste groenblauwe structuren is, samen met het Waterschap Aa en Maas, bij de regio Noordoost Brabant ingediend voor de regiodeal. In 2021 werken we de afzonderlijke (deel)projecten verder uit en/of voeren deze uit. | |
8.1.6 Stimuleringsregeling Landschap (STILA) | |
Gemeente Meierijstad is aangesloten bij de Stimuleringsregeling Landschap (STILA). Dit is de opvolger van de het Stimuleringskader Groen Blauwe Diensten (STIKA). De Stimuleringsregeling Landschap is een regeling van provincie, gemeenten en waterschappen in Brabant om landschapsbeheer door particuliere grondeigenaren in het buitengebied te stimuleren. Wij geven een kwaliteitsimpuls aan een duurzame ontwikkeling (biodiversiteit, toegankelijkheid, cultuurhistorische waarde etc.) van het platteland door bij te dragen aan de regeling. | |
8.2 | Meierijstad voert een situationeel grondbeleid |
8.2.1 Situationeel grondbeleid | |
In navolging op de nota grondbeleid stellen we de jaarlijkse nota grondzaken op. | |
8.3 | Meierijstad neemt de behoefte van de woningzoekenden als uitgangspunt bij het formuleren van de woonvisie. Meierijstad maakt het mogelijk dat gebouwd kan worden in alle kernen. |
8.3.1 Monitoring Woonvisie | |
We informeren de raad 2 keer per jaar over de voortgang uitvoering woonbeleid. | |
8.3.2 Wooncafé | |
We bespreken de ontwikkelingen en voortgang van de uitvoering van de woonvisie met stakeholders. | |
8.3.3 Prestatieafspraken woningcorporaties | |
Woningcorporaties zijn strategische partners bij de realisatie van het volkshuisvestelijke deel van de Woonvisie. De samenwerking is constructief en versterken we door de prestatieafspraken meer te richten op de gewenste productie en gewenste maatschappelijke effecten op de terreinen beschikbaarheid, betaalbaarheid, bijzondere doelgroepen, leefbaarheid en duurzaamheid. | |
8.3.4 Regionale samenwerking versterken | |
We zetten verder in op actieve deelname aan de regionale samenwerking conform het Regionaal Perspectief Wonen 2021 zoals dat eind 2020 is vastgesteld. Naar verwachting gaan we door met de regionale afstemming van woningbouwplannen en samenwerking rondom bijzondere doelgroepen (zoals arbeidsmigranten en woonwagenbewoners) en het stimuleren van vernieuwende woonvormen en sociale huur. | |
8.3.5 Woningbouwversnelling | |
We voeren het Plan van Aanpak Woningbouwversnelling uit en ontwikkelen nieuwe instrumenten die de regie op de woningbouw verbeteren. Deze instrumenten zijn met name gericht op het beschikbaar krijgen en houden van woningen in de goedkope en middeldure prijs categorieën. Verder voeren we nieuwe instrumenten als woningsplitsing en de doelgroepenverordening uit. | |
8.3.6 Vitaal Wonen voor senioren | |
Samen met corporaties, zorgorganisaties en marktpartijen stimuleren we het “langer thuis wonen”. Instrumenten als mantelzorgwoningen en woningsplitsing zetten we ruimer in. In nieuwbouw en transformatie stimuleren we de realisatie van seniorengeschikte woonvormen, zoals geclusterde woonvormen voor senioren (vormen tussen zelfstandig thuis en verpleeghuis). | |
8.3.7 Huisvesting arbeidsmigranten | |
We voeren de beleidsnotitie Huisvesting arbeidsmigranten in Meierijstad uit. We gaan verder met het faciliteren van huisvestingsinitiatieven die passen binnen het beleidskader. Alsmede het houden van toezicht en het optreden tegen situaties die in strijd zijn met de regelgeving. | |
8.3.8 Beleid Woonwagens | |
Vanaf 2018 is een nieuwe landelijk Beleidskader voor gemeentelijk woonwagen- en standplaatsenbeleid van kracht. In 2020 is het regionaal handelingsperspectief Woonwagenbeleid opgesteld. In 2021 vertalen we dit in lokaal beleid. | |
8.3.9 Vernieuwende woonvormen | |
We voeren het actieplan vernieuwende woonvormen en zelfbouw uit. Naast seniorenwoningen gaat het om geclusterde woonvormen voor begeleid wonen, meergeneratie-wonen, collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO), klein wonen (o.a. tiny houses, gesplitste woningen) en tijdelijke woningen (flexwonen). | |
8.3.10 Gebiedsgerichte vertaling woonvisie | |
Onderdeel van de Woonvisie en de woningbouwversnelling is ook de gebiedsgerichte sturing op kwaliteit. We verbinden de woningbouwprogrammering voor nieuwbouw en herontwikkeling per kern aan gebiedsgerichte initiatieven. Aansluitend op de bestaande gebiedsgerichte werkwijze en op instrumenten als de leefbaarheidsmonitor. Extra aandacht is er voor de vitaliteit van kleine kernen en de spreiding van kwetsbare doelgroepen ter voorkoming van een verdere tweedeling in de samenleving. | |
8.4 | Meierijstad wil monumenten en cultureel erfgoed behouden en herstellen. |
8.4.1 Erfgoedvisie | |
Aansluitend aan de vaststelling van de Erfgoedvisie wordt met de stakeholders verder gewerkt aan het uitwerken van het uitvoeringsprogramma | |
8.5 | De wijken en dorpen binnen Meierijstad zijn een aantrekkelijke vestigingsplaats. |
8.5.1 Versterken centra | |
Belangrijk voor Meierijstad als vestigingsplaats is de aanwezigheid van sterke en vitale (winkel)centra en (openbare) voorzieningen. De focus ligt in 2021 op de centra van Veghel, Sint-Oedenrode en Schijndel. Voor Veghel ligt de nadruk in 2021 op de gebiedsontwikkeling ter plaatse van het Stadhuisplein en Vlas en Graan. De herbouw van het zwembad, verplaatsing van een supermarkt en herinrichting van de openbare ruimte bereiden we verder voor en werken we uit. Tegelijkertijd faciliteren we particuliere ontwikkelingen, bijvoorbeeld aan de westzijde van de Markt en voor het klooster. In Schijndel ligt de nadruk op de herbestemming van het nieuwe deel van het voormalige gemeentehuis en de herinrichting van de hoek Hoofdstraat – Kloosterstraat. In Sint-Oedenrode zijn bestemmingsplannen in voorbereiding voor de verplaatsing van de AH en herontwikkeling van de voormalige Rabobank. Ook loopt het project Droge Voeten en is gestart met het proces voor de herinrichting van de Markt. |