Wat gaan we daar voor doen?
2.1 | We willen een goede bereikbaarheid van kernen, wijken en bedrijventerreinen. |
---|---|
2.1.1 Snelfietsroute | |
Voor de snelfietsroute doorlopen we bestemmingsplanprocedures, maken we de bestekken voor de plannen en starten we de aanbestedingen. | |
2.1.2 Duurzame Mobiliteitsvisie | |
We stellen de concept duurzame mobiliteitsvisie (op basis van de bouwstenen uit 2020) op en leggen deze voor inspraak voor. De uiteindelijke visie wordt aan de gemeenteraad aangeboden ter vaststelling. | |
2.1.3 Uitvoeringsprogramma mobiliteit | |
De projecten uit het "uitvoeringsprogramma mobiliteit 2020" bereiden we verder voor en voeren we uit. Het gaat bijvoorbeeld om de projecten herinrichting "De Langedonk", 30 km-zone De Donken, 30 km-zone De Laren, verbeteren fietsroute Gazellepad en (samen met de provincie) verbeteren verkeersveiligheid N622-De Horstjens. | |
2.1.4 Uitvoeringsprogramma mobiliteit 2021 | |
Ook in 2021 treffen we maatregelen ter verbetering de verkeersveiligheid, leefbaarheid en multimodale bereikbaarheid. Eén van de hulpmiddelen bij het bepalen van de maatregelen is de risicogestuurde analyse verkeersveiligheid. Een inhoudelijk voorstel voor de projecten van het uitvoeringsprogramma 2021 leggen wij in de eerste helft van 2021 aan u voor. | |
2.1.5 Nieuwe verbindingsweg tussen de N279 afslag Keldonk | |
We gaan verder met de uitvoering van de MER studie en komen met een raadsvoorstel over de nieuwe verbindingsweg tussen de N279 afslag Keldonk en de bedrijventerreinen in Veghel-zuidwest (MER studie). | |
2.1.6 Project regionale mobiliteitshubs Zuidoost-Brabant | |
We werken het project regionale mobiliteitshubs verder uit indien de provincie in het najaar 2020 besluit dat Veghel een van de uit te werken locaties wordt waar mogelijk een hub gerealiseerd kan worden. | |
2.1.7 Project pilots collectief besloten vervoer | |
We werken de route A50 Veghel – Eindhoven verder uit als deze route gekozen wordt in de tweede helft van 2020. Er wordt een keuze gemaakt uit drie pilotroutes. | |
2.1.8 Kwaliteitsiimpuls dorpsentree van Keldonk | |
In aanvulling op de opwaardering van deze N279 Veghel-Astenweg, geven we samen met de Provincie een kwaliteitsimpuls aan de dorpsentree van Keldonk. We investeren in het tracégedeelte ter hoogte van Veghel voor: de uitwerking van gelijkvloerse kruisingen, de bereikbaarheid van de aanliggende bedrijven, de uitwerking van de geluidsbescherming en inpassingsmaatregelen ten behoeve van de woonwijken Veghel-Zuid en de Leest. | |
2.1.9 Plan van aanpak evenementenlocaties | |
Het onderzoek naar de behoefte aan voorzieningen op de evenementenlocaties werken we uit in een plan van aanpak en leggen dit ter besluitvorming voor aan het bestuur. We hebben hierbij de intentie om in elke kern minimaal een locatie met de benodigde voorzieningen in te richten waarbij de afweging wordt gemaakt dat de omvang van de voorziening in relatie moet staan tot het gebruik. Hiervoor stellen we een toetsingskader op. | |
2.2 | We willen de verkeersveiligheid binnen bebouwde kom en in het buitengebied verbeteren. |
2.2.1 mensgerichte maatregelen verkeersveiligheid | |
We ondersteunen mensgerichte maatregelen verkeersveiligheid zoals de activiteiten van basisscholen met het Brabants Verkeersveiligheid Label, verkeerseducatie in de kinderopvang, Totally Traffic in het voortgezet onderwijs en cursussen van de Seniorenraad Meierijstad. | |
2.2.2 Veiligheid rotondes | |
De schetsontwerpen voor het verbeteren van de veiligheid van 10 rotondes in de kern Sint-Oedenrode werken we uit in definitieve ontwerpen. Daarnaast wordt een bestek voorbereid en worden de aanbestedingen in de markt gezet | |
2.3 | We willen dat de openbare ruimten aangenaam, schoon, goed onderhouden en veilig zijn, met voldoende groen, waarbij de winkelcentra/publieksruimtes extra uitstraling krijgen. |
2.3.1 Civieltechnische kunstwerken | |
Wij geven uitvoering aan het plan van aanpak voor de vervanging van een aantal bruggen of onderdelen daarvan. | |
2.3.2 Wegen | |
We geven uitvoering aan het plan van aanpak voor het vervangen van wegvakken. | |
2.3.3 Openbare verlichting | |
In 2021 zetten we het programma openbare verlichting voort dat in 2019 is gestart voor het vervangen van lichtmasten. Het doel hiervan is het inhalen van een achterstand en het bereiken van een situatie waarin, in de periode tot en met 2030 een reductie van het energieverbruik wordt bereikt van ruim 50% en ook de onderhoudskosten aanzienlijk worden verlaagd. | |
2.3.4 Openbaar groen | |
We stellen de integrale gebiedsbeheerplannen (IGBP) op. | |
2.3.5 Renovatieprojecten openbaar groen | |
We voeren de renovatieprojecten 2021 uit die in de meerjarenplanning zijn opgenomen. | |
2.3.6 Vervangen verkeersregelinstallaties | |
We vervangen in 2021 drie verkeersregelinstallaties (VRI) aan de Rembrandtlaan door slimme installaties, waarmee we beter kunnen inspelen op het aanbod van het (toekomstige) verkeer. | |
2.4 | We streven naar versterking van goederenvervoer over water. |
2.4.1 Goederenvervoer over water | |
Een verdere verkenning c.q. uitwerking van kansrijke alternatieve (goederen)vervoersoplossingen over water, volgt op de vaststelling van de Mobiliteitsvisie Meierijstad. |