Verbonden partijen
- Omgevingsdienst Brabant Noord
Omgevingsdienst Brabant-Noord
Algemene informatie
Programma:
Volksgezondheid en milieu
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
C.H.C.(Kees) van Rooij
Bestuurlijk vervanger:
H.G.W.M. (Harry) van Rooijen
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur
Openbaar belang
De omgevingsdienst voert ten behoeve van de deelnemende gemeenten en provincie taken uit op het gebied van Omgevingsrecht en levert als verlengstuk van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage aan een schone, leefbare en veilige werk- en leefomgeving van de regio Brabant-Noord. De werkwijze van de omgevingsdienst is gericht op het zoveel mogelijk beperken van de uitvoeringskosten voor overheid en samenleving en het verder optimaliseren van vergunningverlening en toezicht en handhaving.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Maatschappelijke ontwikkelingen vormen een belangrijk kader in het werk van de ODBN en aan onze leefomgeving. Dat zijn er veel in 2021. Een belangrijke ontwikkeling om hier te benoemen is de transitie naar een zorgvuldige veehouderij. De onrust en de vele aanvragen die daarmee gepaard gaan in 2021 zorgen ervoor dat de dienstverlening in 2020 efficiënter moet zijn ingericht en de schaarse capaciteit alleen ingezet wordt waar het risico voor de leefomgeving het grootst is. Een belangrijk instrument voor de ODBN is de ontwikkeling van informatiegestuurd werken. Dit leidt steeds vaker tot een andere werkwijze in de VTH-werkzaamheden, maar ook tot een versteviging van de samenwerking met andere ketenpartners zoals de Brabantse Omgevingsdiensten, waterschappen, de Veiligheidsregio en natuurlijk met ons als deelnemer. Die samenwerking moet ook in 2021 leiden tot een betere ontsluiting van meer data die toegepast wordt om beter en efficiënt te werken aan een schone en veilige leefomgeving.
De belangrijkste risico's
Iedere organisatie loopt natuurlijk risico’s. Bij de tweede bestuursrapportage 2020 van de ODBN zullen effecten van bijvoorbeeld de coronacrisis meer zichtbaar worden. De ODBN streeft ernaar om risico’s zoveel mogelijk te ondervangen door het treffen van beheersmaatregelen, de benodigde verzekeringen af te sluiten en/of buffers te vormen voor niet voorzienbare financiële tegenvallers.
Ten opzichte van de jaarrekening 2019 neemt de weerstandsratio iets toe. Hoewel de benodigde weerstandscapaciteit door een uitgebreider risicoprofiel wat toeneemt, neemt de omvang van de Algemene Reserve sterker toe. Hiermee is de ODBN beter in staat om risico’s op te vangen wanneer ze zich voor doen. Toch voldoet de weerstandsratio met 0,84 nog niet aan de gewenste ratio van minimaal 1,0, maar voor nu acht de ODBN deze ratio acceptabel. Zeker als men naar andere financiële parameters van de organisatie kijkt. Dan ziet men namelijk dat de financiële stabiliteit van de organisatie toeneemt. Tevens is er een structureel positief begrotingssaldo van ruim €100.000 in alle vier de begrotingsjaren. De ODBN stelt voor om het saldo bij de jaarrekening te storten in de Algemene reserve, dit zou na vier jaar (bij een ongewijzigd risicoprofiel) de weerstandsratio doen toenemen tot een ratio van boven de streefwaarde van 1. Natuurlijk streeft de ODBN er de komende tijd naar om de risico’s zoals deze nu in het profiel van de ODBN naar voren komen te beperken, te verlagen of misschien zelfs helemaal weg te kunnen nemen.Financieel belang
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Bijdrage van gemeente
2.106.300
2607100
2549000
Eigen vermogen per 1-1
10.552.700
7971300
8147900
Eigen vermogen per 31-12
8.575.000
8147900
8185700
Vreemd vermogen per 1-1
7.570.200
5594400
5310900
Vreemd vermogen per 31-12
5.594.000
5310900
5048100
Resultaat
168.000
37800
106200
- Stadsgewest 's-Hertogenbosch (alleen stortplaats)
Stadsgewest 's-Hertogenbosch (alleen stortplaats)
Algemene informatie
Programma:
Volksgezondheid en milieu
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Bestuurlijk vervanger:
H.G.W.M. (Harry) van Rooijen
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door wethouder J. Goijaarts
Openbaar belang
Het Stadsgewest is niet meer echt actief en wordt alleen nog in stand gehouden voor afwikkeling van de voormalige Vuilstortplaats De Vlagheide in Schijndel.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De afdichting van de stortplaats is inmiddels afgerond. Door de aannemer van de afdichting is beroep ingesteld tegen de eerder (in arbitrage) gedane uitspraak. Dit beroep is ongegrond verklaard. De aannemer heeft nog de mogelijkheid om in hoger beroep te gaan. Tot het moment dat er een onherroepelijke uitspraak is gedaan, bestaat er een theoretische kans dat het Stadsgewest alsnog een aanvullend bedrag aan de aannemer dient te betalen. Het Stadsgewest acht deze kans echter zeer klein en heeft hier dan ook geen voorziening voor opgenomen in de begroting.
Met het oog op de overdracht van de eeuwigdurende nazorg van de voormalige stortplaats aan de provincie Noord-Brabant vindt er al enige jaren tussen het Stadsgewest en de provincie overleg plaats over de hoogte van het (doel)vermogen, dat benodigd is voor de bekostiging van die nazorg. Belangrijk onderdeel in de gesprekken tussen deze partijen is de hoogte van de door de provincie gehanteerde rekenrente en het effect daarvan op het door het Stadsgewest in te leggen doelvermogen. De provincie heeft het voornemen om de huidige rekenrente van 5,06% te verlagen naar 3,65%. Er bestaat over de hoogte van het in te brengen doelvermogen dan ook nog geen overeenstemming tussen het Stadsgewest en de provincie. Indien uiteindelijk het doelvermogen hoger dient te zijn dan oorspronkelijk geraamd dienen de deelnemende gemeenten een aanzienlijke aanvullende bijdrage aan het Stadsgewest te leveren.
Het Stadsgewest zal de nazorg en exploitatie van de voormalige vuilstortplaats de komende tijd niet aan de provincie overdragen. Partijen zijn in dat verband overeengekomen dat (de nazorg van) de voormalige stortplaats de komende vijf jaren niet wordt overgedragen aan de provincie, waarbij de rekenrente in ieder geval voor deze periode wordt gehandhaafd op 5,06%. Dit betekent dat het Stadsgewest in ieder geval nog wordt gecontinueerd na 2020. Tot in ieder geval 1 januari 2025 zal er door de provincie dan ook geen formele sluitingsverklaring worden afgegeven.
De komende vijf jaren zullen onder meer worden benut om het overleg met de provincie over de hoogte van het doelvermogen voort te zetten en (dus) te bezien of er voor de deelnemende gemeenten goedkopere alternatieven voor eeuwigdurende beheer van de vuilstortplaats bestaan.De belangrijkste risico's
- Doelvermogen nazorgfonds:
Na de definitieve sluiting van de stortplaats wordt de (eeuwigdurende nazorgverplichting ten aanzien van de) stortplaats overgedragen aan de Provincie. Bij overdracht moet een vermogen zijn overgedragen waaruit de provincie de kosten van nazorg eeuwigdurend kan bekostigen.
De hoogte van de eindwaarde van het doelvermogen wordt in hoge mate bepaald door de te hanteren rekenrente. Thans is die op 5,06 % bepaald. In de laatste voorstellen van de provincie wordt voorgesteld die rekenrente naar 3,65 % te verlagen hetgeen een incidentele, maar aanzienlijke, hogere bijdrage van de gemeente Meierijstad tot gevolg heeft van ca. € 3 mln.- Beheerskosten
Het voorlopig niet overdragen van de vuilstortplaats aan de provincie en het dus feitelijk langer in stand houden van de beheersorganisatie van het Stadsgewest heeft voor de gemeente Meierijstad financiële consequenties. Als, overeenkomstig voorliggende voorstel van het bestuur van het Stadsgewest, eind 2020 wordt afgerekend moet er eenmalig bijna € 0,7 mln extra in de reeds getroffen voorziening worden gestort. Elk jaar dat het Stadsgewest vervolgens langer blijft bestaan wordt er per jaar rekening gehouden met € 0,12 mln aan te betalen beheerskosten door de gemeente Meierijstad.
Financieel belang
Eind 2020 moet er met het stadsgewest worden afgerekend voor een bedrag dat thans begroot is op € 1.015.784,--. Hiervoor is reeds € 991.403,-- in de voorziening Afval opgenomen en moet in 2020 nog extra storting plaatsvinden van € 24.381,--.Vanaf 2021 is de bijdrage van Meierijstad in de beheerskosten van het Stadsgewest structureel in de begroting opgenomen aan de hand van een vast bedrag per inwoner van thans € 1,56 voor 2021 en 2022 en € 1,26 voor 2023 en 2024.
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Bijdrage van gemeente
0
1015784
119247
Eigen vermogen per 1-1
- 5.248.000
Eigen vermogen per 31-12
- 6.937.000
Vreemd vermogen per 1-1
5.686.000
Vreemd vermogen per 31-12
7.190.000
Resultaat
36.000
- Geestelijke Gezondheidsdienst (GGD) Hart voor Brabant
Geestelijke Gezondheidsdienst (GGD) Hart voor Brabant
Algemene informatie
Programma:
Volksgezondheid en milieu
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Dagelijks en Algemeen Bestuur door wethouder Compagne
Openbaar belang
De GGD geeft uitvoering aan de wet Publieke Gezondheid. De GGD doet dit in opdracht van de binnen de regio Oost-Brabant vallende 25 gemeenten. Het doel van de GGD is: Mensen gezonde kansen bieden om alles uit hun leven te halen. Het beleid van de GGD richt zich op de publieke en preventieve gezondheid; de taken die de overheid op zich neemt om de gezondheid van iedereen te bewaken, beschermen en bevorderen, zonder dat mensen daar altijd om vragen. Daarbij hebben ze extra aandacht voor mensen die meer hulp nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze kwetsbaar zijn of zorg mijden. Samenwerking staat daarbij centraal. De GGD wil haar kennis actief verbinden aan partijen in het sociaal- en veiligheidsdomein en het openbaar bestuur. De financiële voordelen, kwaliteit zorg/dienstverlening en het brede pakket aan diensten zijn argumenten voor gemeenten om deel te nemen aan deze gemeenschappelijke regeling.
Taken GGD:
- Jeugdgezondheid
- Gezondheidsbescherming
- Gezondheidsbevordering en leefstijl
- Monitoren, signaleren en advies
- Toezicht houden
- Publieke gezondheid bij rampen en crises
- Openbare geestelijke gezondheidszorgBijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
- In juli 2019 stelde het algemeen bestuur de beleidsvisie 2019-2023 vast. Deze visie is de vertaalslag van landelijke, regionale en lokale ontwikkelingen, waaronder de coalitieakkoorden die na de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018 zijn opgesteld. Hij geeft inhoudelijk richting aan de GGD-organisatie en dient daarmee als uitgangspunt voor de begroting.
- Uitgangspunt in de begroting is het gedachtegoed positieve gezondheid. Daarin betekent gezondheid: zelf de regie voeren en je aanpassen aan de uitdagingen van het leven. Dat is dus veel meer dan alleen ziekte en zorg; het gaat ook over vitaliteit en preventie.
- In het programma Datagedreven publieke gezondheid combineert de GGD gegevens die leiden tot inzichten over gezonde keuzes en passend beleid. De GGD maakt kennis over gezondheid en gezonde kansen openbaar en overal beschikbaar. In 2021 investeert de GGD in de verdere ontwikkeling van de Brabantse Omgevingsscan (BrOs) en de toepasbaarheid ervan.
- In het programma Multichannel klantbeleving richt de GGD zich op het beter bedienen van de klant, onafhankelijk van tijd, plaats of kanaal (face to face, telefonisch, website, mail, app). De klant kiest zelf zijn communicatievorm, maakt zelf (online) zijn afspraken en kan bij zijn (persoonlijke) informatie. In 2021 investeert de GGD in de mogelijkheid voor ouders om zelf online hun afspraak te laten maken en/of verzetten.
De belangrijkste risico's
Het grootste deel van de jaarstukken 2019 en begroting 2021 zijn opgesteld, nog vóórdat de coronacrisis uitbrak. Inmiddels is duidelijk dat er achterstanden ontstaan, en dat er ook financiële consequenties zijn. Hoe groot die zijn, is nu nog niet aan te geven. Het Rijk neemt alle kosten voor haar rekening.
Financieel belang
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Bijdrage van gemeente
2.600.043
2.686.557
2.768.006
Eigen vermogen per 1-1
10.147.000
8.799.000
5.851.000
Eigen vermogen per 31-12
8.528.000
7.349.000
5.516.000
Vreemd vermogen per 1-1
7.889.000
7.383.000
Vreemd vermogen per 31-12
8.371.000
7.283.000
Resultaat
152.000
0
0
- Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord
Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord
Algemene informatie
Programma:
Volksgezondheid en milieu
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
H.G.W.M. (Harry) van Rooijen
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Compagne
Openbaar belang
Het openbaar lichaam heeft ten doel het verlenen of doen verlenen van ambulancezorg. Bij de RAV staat de patiënt centraal. Kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid staan hoog in het vaandel.
De GR RAV Brabant Midden-West-Noord heeft tot taak:
- Het instellen en in stand houden van een Regionale Ambulancevoorziening;
- Het in stand houden van een meldkamer ambulancezorg;
- Het vaststellen en (doen) uitvoeren van het Regionaal Ambulance Plan;
- Het (doen) leveren van een bijdrage aan de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en
- Rampen ten behoeve van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant en de Hulpverleningsdienst Brabant-Noord.
De doelstelling van de RAV Brabant Midden-West-Noord is het leveren van kwalitatief hoogwaardige ambulancezorg, die tijdig ter plaatse is en binnen de budgettaire kaders wordt gerealiseerd.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
- De vraagtekens die de ambulancesector al jaren stelt bij de 15 minutennorm, worden nu ook door het ministerie erkent. De verwachting is dan ook dat in de komende jaren het zwaartepunt zal verschuiven van tijdigheid naar kwaliteit van zorg. In dit kader noemt de minister een aantal belangrijke ontwikkelingen die kunnen leiden tot verbetering binnen de ambulancezorg:
o zorgcoördinatie (gezamenlijke beoordeling van de zorgvraag);
o zorg- en functiedifferentiatie (de juiste ambulancezorgverlener voor de juiste acute zorgvraag);
o het sturen op inhoudelijke zorgindicatoren.- Zorgcoördinatie: In 2019 werd de RAV geselecteerd om per 1 januari 2020 te starten met de pilot Zorgcoördinatie in de Bossche regio. De RAV ontvangt hiervoor via de zorgverzekeraars subsidie van VWS. In 2021 verwacht de RAV deze pilot te kunnen evalueren;
- Zorgdifferentiatie: Het streven is om te komen tot differentiatie in het niveau van de ambulancezorg. Het streven is om in 2021 een breed aanbod in de hulpverlening te kunnen bieden;
- Vanwege o.a. de forse volumegroei van de afgelopen jaren en het personeelstekort is de 95% dekkingsnorm voor de meeste RAV’s in Nederland niet haalbaar. In samenwerking met de zorgverzekeraars zijn verbeterplannen uitgewerkt met als doel het zo vaak mogelijk behalen van 15- minuten-norm bij urgentie A1. Er is een tijdsplanning gemaakt van de uit te voeren paraatheidsuitbreidingen, met als doel een stapsgewijze verbetering van de prestaties. Het daadwerkelijk kunnen uitvoeren van de paraatheidsuitbreidingen valt of staat met het beschikbaar zijn van voldoende geschikt personeel, met name ambulanceverpleegkundigen. Zowel de RAV Midden- en West-Noord als de RAV Brabant-Noord verwacht daarom in 2021 maximaal 94,5% dekking te kunnen behalen.
De belangrijkste risico's
- Personeel: Het grote knelpunt in de paraatheidsuitbreiding is (nog steeds) personeel. Het is al jaren erg lastig om voldoende geschikt personeel te werven, en het personeelstekort in de acute zorg zal de komende jaren alleen nog maar toenemen. De RAV Brabant MWN heeft de laatste jaren veel aandacht besteed aan het bevorderen van de instroom van nieuwe medewerkers, duurzame inzetbaarheid van het zittende personeel en efficiëntere capaciteitsplanning.
Financieel belang
De begroting is sluitend. De begroting 2021 is kostendekkend en er is geen gemeentelijke bijdrage in opgenomen.
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Bijdrage van gemeente
0
0
0
Eigen vermogen per 1-1
14.074.000
14.009.000
13.749.000
Eigen vermogen per 31-12
13.670.000
13.970.000
13.708.000
Vreemd vermogen per 1-1
25.747.000
30.687.000
23.696.000
Vreemd vermogen per 31-12
25.506.000
29.087.000
27.096.000
Resultaat
-371.000
0
0